DORADZTWO ZAWODOWE
Joanna Brzozowska
Doradca zawodowy
Przewodnik dla Rodziców - rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2025/2026
Dostępne po opublikowaniu przez Kuratorium
Zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych - 2025/2026
Dostępne po opublikowaniu przez Kuratorium
"Wybierz szkołę dla siebie" - informator o warszawskich szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2024
Rekrutacja 2024 - powiat pruszkowski
Minimalna liczba punktów uprawniająca do przyjęcia do oddziałów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych w rekrutacji na rok szkolny 2024/2025 w Warszawie
Wykaz wolnych miejsc i minimalna liczba punktów
Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego do szkół ponadpodstawowych na terenie województwa mazowieckiego na rok szkolny 2025/2026
Dostępne po opublikowaniu przez Kuratorium
1. Zawodowe kalambury
- Losowanie obrazków z zawodami
- Praca w 2 grupach (odliczamy 1,2 przy wejściu), które naprzemiennie wyznaczają osoby do pokazywania haseł. Reprezentant pierwszej grupy losuje w Mapie Karier zawód (korzystając z kostki do losowania w zakładce Ścieżki kariery) i ma za zadanie przedstawić go w taki sposób (używając tylko mowy ciała lub rysując na tablicy), aby członkowie jego grupy jak najszybciej odgadli, o jaką profesję chodzi. Za każde odgadnięte hasło zespół otrzymuje jeden punkt. Zespół przeciwny nie powinien odgadywać haseł ani podpowiadać.
Maksymalny czas na odgadnięcie to 2 minuty (np. ustawiając stoper). Po tym czasie, jeśli hasło nie zostanie odgadnięte, szansę na zdobycie punktu ma druga grupa. Zapisuj na tablicy wyniki obydwu grup.
Liczbę rund: 10 (po 5 na grupę)
Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0
https://mapakarier.org/inspirations/idea/5/gra-zawodowe-kalambury
2. Prezentacja portalu Mapa Karier - ogólna
3. Pokazanie karty zawodu
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności 2025: https://klasyfikacje.gofin.pl/kzis2025/6,0.html
Wyszukiwarka opisów zawodów
Rozporządzenie
https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4915
Prezentacja
Gra LINK
Gra: 10 minut
Uczniowie pracują w grupach kilkuosobowych.
Celem każdego zespołu jest zdobycie jak największej liczby punktów w czasie 10 minut rozgrywki (użyj stopera).
Punkty zdobywa się poprzez wykonywanie zadań o różnym poziomie trudności i z różną punktacją. Grupy dostają jedynie listę zadań (przykładową znajdziesz w załączniku) i gdy rozpocznie się gra, same decydują o kolejności swoich działań.
Po upływie 10 minut punkty są podliczane i wyłaniani są zwycięzcy.
Pod koniec gry porozmawiajcie o tym, jakie były strategie działania uczniów (np. czy zaczynali od najłatwiejszych czy najtrudniejszych zadań) i o wyzwaniach, które napotkali w ćwiczeniu. Jak sobie z nimi poradzili? Czy presja czasu była dla nich pomocna czy stresująca?
Słoik kompetencji - Mentimeter
Krzyżówka
Narzędzie do warsztatów doradczych: Ikigai i wizualizacje przyszłości w Inteligentna Kariera
Uczeń zapoznaje się z programem przedmiotu, wyszukuje podobieństwa między zawodami, dowiaduje się o roli doradztwa zawodowego w jego życiu, poznaje pracy zawodowej w życiu człowieka
Wymień 3 zawody - zabawa interaktywna
Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0
Prezentacja LINK
Zasoby własne Doradcy Zawodowego
Uczeń charakteryzuje, czym zajmują się przedstawiciele różnych zawodów i jakie mają kompetencje, jakie wykształcenie pomaga być dobrym w danym zawodzie.
Gra: Kto to powiedział?
Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0
LINK - fiszki
LINK - fiszki z obrazkami
Jakie wykształcenie powinna mieć osoba pracująca na danym stanowisku?
Uczeń identyfikuje stereotypy związane z płcią na rynku pracy oraz dokonuje ich krytycznej analizy.
Układanka: LINK genially LINK wosdwall
Karta pracy: LINK
Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0
Uczeń określa własny system wartości związany z pracą zawodową i wskazuje, jakie elementy przyszłej pracy będą dla niej/niego szczególnie istotne.
Uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy (2.3).
Uczeń poznaje zawody przyszłości.
Metoda World Cafe
Stoliki z kartką - zawody:
Grupy uzupełniają wpisy nazw z rysunkiem.
- Zawody wymierające, czyli takie, które wykonuje coraz mniej osób i które mogą zaniknąć w przyszłości.
- Zawody poszukiwane, czyli takie, na które jest duże zapotrzebowanie i w których obecnie pracuje wiele osób.
- Zawody przyszłości, czyli takie, które prawdopodobnie będą poszukiwane w przyszłości (niezależnie od tego, czy dzisiaj już istnieją, czy jeszcze nie).
Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0
Uczeń identyfikuje przedmioty szkolne, z którymi wiąże przyszłość zawodową; wskazuje na istotność różnych dziedzin wiedzy w wykonywaniu poszczególnych zawodów.
Uczeń wie, jakie cechy i kompetencje powinny posiadać osoby wykonujące różne zawody, i że płeć nie musi wpływać na wybór zawodu.
Prezentacja: LINK
Uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu oraz zna ich miejsce pracy.
Uczeń dostrzega różnorodności opinii i doświadczeń związanych z pracą oraz ich potencjalnego wpływu na wybory i decyzje zawodowe; podkreśla znaczenia osobistej perspektywy w życiu; zmierza się z przekonaniami, opiniami i sloganami, krytyczne podejście do stereotypów; tworzy profil zawodowy na podstawie tzw. „umiejętności przekrojowych”; uświadamia sobie znaczenia tego rodzaju umiejętności w kontekście różnych zawodów i
różnych obszarów życia.
Kwestionariusz osobowości zawodowej
Link do bezpłatnej strony www.mapakarier.org wraz z informacją, że zawiera szczegółowe opisy ponad 600 zawodów oraz ścieżek edukacyjnych prowadzących do każdego z nich.
Informację o Filtrze preferencji, funkcjonalności Mapy Karier, która pozwala odfiltrować te ścieżki kariery, które z największym prawdopodobieństwem będą dopasowane do naszych oczekiwań: http://mapakarier.org/filtr-preferencji
Link do kanału #ZawodowyStream na YouTube, na którym publikujemy nagrania spotkań online z ciekawymi zawodami: YouTube.com/ZawodowyStream
Karierowy niezbędnik, w którym zebraliśmy inspiracje, wskazówki i linki przydatne w świadomym planowaniu dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej: https://padlet.com/Mapa_Karier/KarierowyNiezbednikLicealisty
Link do nagrania webinaru dla rodziców „Jak pomóc dziecku w wyborach edukacyjno-zawodowych?”: https://youtu.be/-PZK__nseeI
Link do artykułu „5 rzeczy, o których warto pamiętać, rozmawiając z dzieckiem o ścieżce edukacyjno-zawodowej”: https://bit.ly/2PoVg74
Link do nagrania audycji z udziałem ekspertek Mapy Karier na antenie Polskie Radio Dzieciom: https://bit.ly/3kaCPRM
Link do podcastu “Jak wspierać dziecko w wyborze kierunku kształcenia lub w wyborze ścieżki kariery?” z cyklu Sto Monet - blog o edukacji finansowej dzieci i młodzieży: https://bit.ly/3zjQvBa
Spis wartościowych kanałów na YouTube i podcastów, możesz zainspirować się wpisem na blogu: https://bit.ly/35AvioJ
Spis inspirujących wystąpień z cyklu TED, zerknij na propozycje: https://bit.ly/39W03Xn
Spotkanie 1. Informacje zawodowe
Uczeń dowie się o czym będzie się uczył na zajęciach z doradztwa zawodowego
Spotkanie 2. Własne zasoby
Uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje)
Spotkanie 3. Zawody przyszłości
Uczeń wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania
Spotkanie 4. Zawody wczoraj, dziś, jutro
Uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy.
Spotkanie 5. Proaktywne zarządzanie projektami
Uczeń proaktywne zarządza projektami (np. planowanie, organizowanie, zarządzanie, kierowanie i zlecenie zadań, analizowanie, komunikowanie, sporządzanie raportów, ocenę i sprawozdawczość).
Spotkanie 6. Kształcenie przez całe życie
Uczeń pozna system edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej
Spotkanie 7. Wyznaczanie celów
Uczeń doskonali umiejętności planowania i przewidywania, efektywnie wyznacza cele, przejmuje odpowiedzialność za swoje działania
Spotkanie 8. Autoprezentacja
Uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych
Spotkanie 9. Podejmowanie decyzji
Uczeń doskonali umiejętności ustalenia celów, zadań i działań w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Spotkanie 10. Wybór szkoły średniej
Uczeń doskonali umiejętności ustalenia celów, zadań i działań w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Głównym celem projektu jest wsparcie prawie 700 uczniów i uczennic klas 7 i 8 ze szkół podstawowych gminy Miasta Piastów poprzez doradztwo w formie zajęć indywidualnych i warsztatowych, wyjazdów edukacyjnych do pracodawców oraz ogólnodostępnych wydarzeń festiwalowych, w których uczestnikami będą nie tylko uczniowie lecz również instytucje oraz mieszkańcy z obszaru powiatu pruszkowskiego. Projekt umożliwi nauczycielom podniesienie kompetencji poprzez udział w studiach podyplomowych.
Jest to unikalna okazja dla młodych ludzi na świadomy, zgodny z predyspozycjami, umiejętnościami i zainteresowaniami wybór ścieżki życiowej, dająca szansę na zbudowanie udanego, odpowiedzialnego i szczęśliwego życia.
W ramach projektu przewidziano m.in.:
- zajęcia indywidualne dla 696 uczniów klas 7 i 8 ze Szkół Podstawowych nr 1, 2, 4 i 5 w Piastowie. Ich celem będzie zwiększenie zdolności młodzieży do świadomego wyboru dalszego kształcenia i zawodu oraz w konsekwencji uzyskania satysfakcjonującego zatrudnienia. Poprzez konsultacje zaplanowano kształtowanie umiejętności uniwersalnych z uwzględnieniem zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz przekazanie informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy,
- podniesienie efektywności zajęć poprzez utworzenie i wyposażenie 4 szkolnych Punktów Informacji i Kariery,
- zwiększenie efektywności doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez prowadzenie zajęć w formie warsztatów w 69 grupach uczniów klas 7 i 8,
- podniesienie kompetencji 10 nauczycieli poprzez udział w studiach podyplomowych w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- podniesienie wiedzy uczennic i uczniów o funkcjonowaniu przedsiębiorstw podczas lekcji zawodoznawczych prowadzonych bezpośrednio na terenie zakładów należących do firm zaangażowanych w projekt,
- zwiększenie zakresu korzystania przez młodzież z wiedzy poprzez przygotowanie dedykowanego portalu wykorzystującego bazę danych o lokalnych szkołach ponadpodstawowych, pracodawcach oraz instytucjach wspierających edukację zawodową,
- organizację dwóch otwartych wydarzeń pn. „Piastowskie drogi talentu – kariera i przedsiębiorczość” na którym zostanie utworzonych 24 stoisk wystawienniczych dla szkół uczestniczących w Projekcie, szkół ponadpodstawowych oraz dla podmiotów działających w obszarze wsparcia zawodowego.
Projekt przewidziano na dwa lata i potrwa do 30.06.2021 r.
Projekt „Szkoła podstawowa startem do kariery” jest realizowany dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X Edukacja dla rozwoju regionu Działania 10.3 Doskonalenie zawodowe Poddziałania 10.3.3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w ramach ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Wysokość dofinansowania dla Miasta Piastów z Europejskiego Funduszu Społecznego: 631 282,50 zł. Całkowita wartość projektu: 709 012,50 zł.
Szkoła Podstawowa nr 5
d. Gimnazjum nr 1
im. Zbigniewa Gęsickiego "Juno"
ul. Pułaskiego 6/8
o5-820 Piastów
tel.: 22 723 14 72
www: sp5piastow@edu.pl
e-mail: sp5@piastow.pl
Liceum Ogólnokształcące
z Oddziałami Dwujęzycznymi
im. Adama Mickiewicza
w Piastowie