DORADZTWO ZAWODOWE

Joanna Brzozowska

Doradca zawodowy

klasa 8

 

Przewodnik dla Rodziców - rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2025/2026

 Dostępne po opublikowaniu przez Kuratorium

Zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych - 2025/2026

 Dostępne po opublikowaniu przez Kuratorium

"Wybierz szkołę dla siebie" - informator o warszawskich szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2024

https://edukacja.um.warszawa.pl/-/-wybierz-szkole-dla-siebie-informator-o-warszawskich-szkolach-ponadpodstawowych-na-rok-szkolny-2023-2024

 

Rekrutacja 2024 - powiat pruszkowski

https://samorzad.gov.pl/web/powiat-pruszkowski/rekrutacja-20232024-przedstawiamy-oferte-szkol-powiatowych

 

Minimalna liczba punktów uprawniająca do przyjęcia do oddziałów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych w rekrutacji na rok szkolny 2024/2025 w Warszawie

Wykaz wolnych miejsc i minimalna liczba punktów

 

Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego do szkół ponadpodstawowych na terenie województwa mazowieckiego na rok szkolny 2025/2026

 Dostępne po opublikowaniu przez Kuratorium

 

Zajęcia 1 - Doradztwo zawodowe - ścieżka edukacyjna i zawodowa

Wymień 3 - zabawa interaktywna

LINK

 

Test Kolorów HARTMANA

LINK

 

Zajęcia 2 - Cel - motor życia

Prezentacja

LINK

Ćwiczenie - Marzenia z terminem ważności - Mapa Karier

LINK

Zajęcia 3 - Zawodowe kalambury

 

1. Zawodowe kalambury

- Losowanie obrazków z zawodami

- Praca w 2 grupach (odliczamy 1,2 przy wejściu), które naprzemiennie wyznaczają osoby do pokazywania haseł. Reprezentant pierwszej grupy losuje w Mapie Karier zawód (korzystając z kostki do losowania w zakładce Ścieżki kariery) i ma za zadanie przedstawić go w taki sposób (używając tylko mowy ciała lub rysując na tablicy), aby członkowie jego grupy jak najszybciej odgadli, o jaką profesję chodzi. Za każde odgadnięte hasło zespół otrzymuje jeden punkt. Zespół przeciwny nie powinien odgadywać haseł ani podpowiadać.

Maksymalny czas na odgadnięcie to 2 minuty (np. ustawiając stoper). Po tym czasie, jeśli hasło nie zostanie odgadnięte, szansę na zdobycie punktu ma druga grupa. Zapisuj na tablicy wyniki obydwu grup.

Liczbę rund: 10 (po 5 na grupę)

Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0

https://mapakarier.org/inspirations/idea/5/gra-zawodowe-kalambury

2. Prezentacja portalu Mapa Karier - ogólna

3. Pokazanie karty zawodu

Klasyfikacja Zawodów i Specjalności 2025: https://klasyfikacje.gofin.pl/kzis2025/6,0.html

Wyszukiwarka opisów zawodów

https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow

Rozporządzenie

https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4915

 

WYDRUK
rysunki zawodow.pdf
Adobe Acrobat Document 2.2 MB

Zajęcia 4 - System szkolnictwa w Polsce - Ósmoklasisto – wybierz z głową

  1. Mapa systemu - omówienie Interaktywna
  2. Prezentacja LINK
  3. Trzy szkoły:  ZALETY / WADY

 

szkola_praca_przyszlosc_schemat_systemu_
Adobe Acrobat Document 47.5 KB
szkola_praca_przyszlosc_tabela_przedmiot
Adobe Acrobat Document 51.6 KB

Zajęcia 5 - Podejmowanie decyzji

Prezentacja

LINK

Zajęcia 6 - Zarządzanie czasem

Gra LINK

Gra: 10 minut

Uczniowie pracują w grupach kilkuosobowych.

Celem każdego zespołu jest zdobycie jak największej liczby punktów w czasie 10 minut rozgrywki (użyj stopera).

Punkty zdobywa się poprzez wykonywanie zadań o różnym poziomie trudności i z różną punktacją. Grupy dostają jedynie listę zadań (przykładową znajdziesz w załączniku) i gdy rozpocznie się gra, same decydują o kolejności swoich działań.

Po upływie 10 minut punkty są podliczane i wyłaniani są zwycięzcy. 

Pod koniec gry porozmawiajcie o tym, jakie były strategie działania uczniów (np. czy zaczynali od najłatwiejszych czy najtrudniejszych zadań) i o wyzwaniach, które napotkali w ćwiczeniu. Jak sobie z nimi poradzili? Czy presja czasu była dla nich pomocna czy stresująca?

gra_zarzadzanie czasem.pdf
Adobe Acrobat Document 151.6 KB

Zajęcia 9 - Egzamin ósmoklasisty

Bezpłatna powtórka z Pistacjami LINK

 

24 kwietnia 2023

Zajęcia 10 - podsumowanie

 

 Słoik kompetencji - Mentimeter

Krzyżówka

 

https://econjournals.sgh.waw.pl/EEiM/article/view/1719/1522

dodatek_krzyzowka.pdf
Adobe Acrobat Document 58.5 KB

Narzędzie do warsztatów doradczych: Ikigai i wizualizacje przyszłości w Inteligentna Kariera

https://inteligentnakariera.pl/

Klasa 7

Zajęcia 1 - Doradztwo zawodowe - ścieżka edukacyjna i zawodowa

Uczeń zapoznaje się z programem przedmiotu, wyszukuje podobieństwa między zawodami, dowiaduje się o roli doradztwa zawodowego w jego życiu, poznaje pracy zawodowej w życiu człowieka

 

Wymień 3 zawody - zabawa interaktywna

LINK

Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0

 

Prezentacja LINK

Zasoby własne Doradcy Zawodowego

Zajęcia 2 - Zawodowe kalambury

Uczeń charakteryzuje, czym zajmują się przedstawiciele różnych zawodów i jakie mają kompetencje, jakie wykształcenie pomaga być dobrym w danym zawodzie.

 

Gra: Kto to powiedział?

Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0

LINK - fiszki

LINK - fiszki z obrazkami

 

Jakie wykształcenie powinna mieć osoba pracująca na danym stanowisku?

Zajęcia 3 - Odrzuć stereotypy, postaw na kompetencje

Uczeń identyfikuje stereotypy związane z płcią na rynku pracy oraz dokonuje ich krytycznej analizy.

 

 

Układanka: LINK genially   LINK wosdwall

 

Karta pracy: LINK

  •  Czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że niektóre zawody nadają się bardziej dla kobiet, a inne dla mężczyzn? Jeśli tak, jakie są to zawody?
  • Czy znacie przykłady osób (znajomi, rodzina, osoby publiczne), które wykonują zawody nietypowe dla swojej płci? Jakie budzi to w Was emocje i myśli?
  • Jak stereotypy dotyczące płci mogą wpływać na decyzje zawodowe? Czy znacie zawody, których nazwy brzmią dla Was nienaturalnie w wersji damskiej lub męskiej (np. jak nazwalibyście mężczyznę wykonującego zawód kosmetyczki albo kobietę-kierowcę taksówki?)

Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0

Zajęcia 4 - Przedstawiciele różnych zawodów opowiadają o swojej pracy

Uczeń określa własny system wartości związany z pracą zawodową i wskazuje, jakie elementy przyszłej pracy będą dla niej/niego szczególnie istotne.

 

Jak to jest być...?

Playlista

 

 

Zajęcia 5 - Przyszłość - Mapa trendów

Mapa trendów

 

Miasto723@

 

5 kierunków przyszłości

Omówienie

Zajęcia 6 - Zawody wczoraj, dziś, jutro i pojutrze

Uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy (2.3).

Uczeń poznaje zawody przyszłości.

Metoda World Cafe

Stoliki z kartką - zawody:

  • wymierające
  • poszukiwane
  • przyszłości

 

Grupy uzupełniają wpisy nazw z rysunkiem.

- Zawody wymierające, czyli takie, które wykonuje coraz mniej osób i które mogą zaniknąć w przyszłości.

- Zawody poszukiwane, czyli takie, na które jest duże zapotrzebowanie i w których obecnie pracuje wiele osób.

- Zawody przyszłości, czyli takie, które prawdopodobnie będą poszukiwane w przyszłości (niezależnie od tego, czy dzisiaj już istnieją, czy jeszcze nie).

Teleturniej

 

Źródło: Mapa Karier (mapakarier.org), licencja CC BY 4.0

Zajęcia 7 - Wiedza szkolna i rynek pracy - to się łączy

Uczeń identyfikuje przedmioty szkolne, z którymi wiąże przyszłość zawodową; wskazuje na istotność różnych dziedzin wiedzy w wykonywaniu poszczególnych zawodów. 

 

Zajęcia 8 - Ludzie przedsiębiorczy

Uczeń wie, jakie cechy i kompetencje powinny posiadać osoby wykonujące różne zawody, i że płeć nie musi wpływać na wybór zawodu.

 

Prezentacja: LINK

Zajęcia 9 - Skąd czerpać wiedzę o zawodach?

Uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu oraz zna ich miejsce pracy.

 

Link

Link 2

Zajęcia 10 - Praca i ja –wybory i zmiany

Uczeń dostrzega różnorodności opinii i doświadczeń związanych z pracą oraz ich potencjalnego wpływu na wybory i decyzje zawodowe; podkreśla znaczenia osobistej perspektywy w życiu; zmierza się z przekonaniami, opiniami i sloganami, krytyczne podejście do stereotypów; tworzy profil zawodowy na podstawie tzw. „umiejętności przekrojowych”; uświadamia sobie znaczenia tego rodzaju umiejętności w kontekście różnych zawodów i

różnych obszarów życia.

LINK

Scenariusz-1-Praca-i-ja-wybory-i-zmiany.
Adobe Acrobat Document 4.2 MB

Praca w grupie - Katastrofa na Księżycu

KatastrofaNaKsiezycu2.pdf
Adobe Acrobat Document 116.8 KB
KatastrofaNaKsiezycu_druk.pdf
Adobe Acrobat Document 65.9 KB

Wędrówka po Mieście zawodów

Kwestionariusz osobowości zawodowej

https://www.doradzamyzawodowo.pl/test/ 


Doradztwo zawodowe:
- sprawia, że „praca” przestaje być dla uczniów tylko teoretycznym pojęciem, o którym należy myśleć dopiero po ukończeniu szkoły
- pokazuje młodzieży, jak wiele możliwości oferuje rynek pracy i że każdy w tym zróżnicowanym menu odnajdzie swoją ulubioną pozycję
- odczarowuje utarte (i często przestarzałe) schematy i stereotypy dotyczące płci czy prestiżu niektórych zawodów
- …a przede wszystkim pomaga uczniom, niezależnie od ich statusu społeczno-ekonomicznego, poznać swoje mocne strony i ukształtować aspiracje zawodowe

Link do bezpłatnej strony www.mapakarier.org wraz z informacją, że zawiera szczegółowe opisy ponad 600 zawodów oraz ścieżek edukacyjnych prowadzących do każdego z nich.

Informację o Filtrze preferencji, funkcjonalności Mapy Karier, która pozwala odfiltrować te ścieżki kariery, które z największym prawdopodobieństwem będą dopasowane do naszych oczekiwań: http://mapakarier.org/filtr-preferencji

Link do kanału #ZawodowyStream na YouTube, na którym publikujemy nagrania spotkań online z ciekawymi zawodami: YouTube.com/ZawodowyStream

Karierowy niezbędnik, w którym zebraliśmy inspiracje, wskazówki i linki przydatne w świadomym planowaniu dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej: https://padlet.com/Mapa_Karier/KarierowyNiezbednikLicealisty

Link do nagrania webinaru dla rodziców „Jak pomóc dziecku w wyborach edukacyjno-zawodowych?”: https://youtu.be/-PZK__nseeI

Link do artykułu „5 rzeczy, o których warto pamiętać, rozmawiając z dzieckiem o ścieżce edukacyjno-zawodowej”: https://bit.ly/2PoVg74

Link do nagrania audycji z udziałem ekspertek Mapy Karier na antenie Polskie Radio Dzieciom: https://bit.ly/3kaCPRM

Link do podcastu “Jak wspierać dziecko w wyborze kierunku kształcenia lub w wyborze ścieżki kariery?” z cyklu Sto Monet - blog o edukacji finansowej dzieci i młodzieży: https://bit.ly/3zjQvBa

Spis wartościowych kanałów na YouTube i podcastów, możesz zainspirować się wpisem na blogu: https://bit.ly/35AvioJ

Spis inspirujących wystąpień z cyklu TED, zerknij na propozycje: https://bit.ly/39W03Xn

DORADZTWO ZAWODOWE 8

Spotkanie 1. Informacje zawodowe

Uczeń dowie się o czym będzie się uczył na zajęciach z doradztwa zawodowego

Prezentacja

Spotkanie 2. Własne zasoby

Uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje)

Prezentacja

Spotkanie 3. Zawody przyszłości

Uczeń wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania

Prezentacja

Spotkanie 4. Zawody wczoraj, dziś, jutro

Uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy.

Prezentacja

Spotkanie 5. Proaktywne zarządzanie projektami

Uczeń proaktywne zarządza projektami (np. planowanie, organizowanie, zarządzanie, kierowanie i zlecenie zadań, analizowanie, komunikowanie, sporządzanie raportów, ocenę i sprawozdawczość).

Prezentacja

Infografika - źródło

Spotkanie 6. Kształcenie przez całe życie

Uczeń pozna system edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej

Prezentacja

karta pracy

Spotkanie 7. Wyznaczanie celów

Uczeń doskonali umiejętności planowania i przewidywania, efektywnie wyznacza cele, przejmuje odpowiedzialność za swoje działania

Prezentacja

karta pracy

Spotkanie 8. Autoprezentacja

Uczeń rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych

Prezentacja

karta pracy

Spotkanie 9. Podejmowanie decyzji

Uczeń doskonali umiejętności ustalenia celów, zadań i działań w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Prezentacja

karta pracy

Spotkanie 10. Wybór szkoły średniej

Uczeń doskonali umiejętności ustalenia celów, zadań i działań w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Prezentacja


Szkoła podstawowa startem do kariery

W dniu 20 sierpnia 2019 roku została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. „Szkoła podstawowa startem do kariery”, który realizowany będzie w czterech piastowskich szkołach podstawowych.

Głównym celem projektu jest wsparcie prawie 700 uczniów i uczennic klas 7 i 8 ze szkół podstawowych gminy Miasta Piastów poprzez doradztwo w formie zajęć indywidualnych i warsztatowych, wyjazdów edukacyjnych do pracodawców oraz ogólnodostępnych wydarzeń festiwalowych, w których uczestnikami będą nie tylko uczniowie lecz również instytucje oraz mieszkańcy z obszaru powiatu pruszkowskiego. Projekt umożliwi nauczycielom podniesienie kompetencji poprzez udział w studiach podyplomowych.

Jest to unikalna okazja dla młodych ludzi na świadomy, zgodny z predyspozycjami, umiejętnościami i zainteresowaniami wybór ścieżki życiowej, dająca szansę na zbudowanie udanego, odpowiedzialnego i szczęśliwego życia.

W ramach projektu przewidziano m.in.:

- zajęcia indywidualne dla 696 uczniów klas 7 i 8 ze Szkół Podstawowych nr 1, 2, 4 i 5 w Piastowie. Ich celem będzie zwiększenie zdolności młodzieży do świadomego wyboru dalszego kształcenia i zawodu oraz w konsekwencji uzyskania satysfakcjonującego zatrudnienia. Poprzez konsultacje zaplanowano kształtowanie umiejętności uniwersalnych z uwzględnieniem zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz przekazanie informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy,

- podniesienie efektywności zajęć poprzez utworzenie i wyposażenie 4 szkolnych Punktów Informacji i Kariery,

- zwiększenie efektywności doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez prowadzenie zajęć w formie warsztatów w 69 grupach uczniów klas 7 i 8,

- podniesienie kompetencji 10 nauczycieli poprzez udział w studiach podyplomowych w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,

- podniesienie wiedzy uczennic i uczniów o funkcjonowaniu przedsiębiorstw podczas lekcji zawodoznawczych prowadzonych bezpośrednio na terenie zakładów należących do firm zaangażowanych w projekt,

- zwiększenie zakresu korzystania przez młodzież z wiedzy poprzez przygotowanie dedykowanego portalu wykorzystującego bazę danych o lokalnych szkołach ponadpodstawowych, pracodawcach oraz instytucjach wspierających edukację zawodową,

- organizację dwóch otwartych wydarzeń pn. „Piastowskie drogi talentu – kariera i przedsiębiorczość” na którym zostanie utworzonych 24 stoisk wystawienniczych dla szkół uczestniczących w Projekcie, szkół ponadpodstawowych oraz dla podmiotów działających w obszarze wsparcia zawodowego.

Projekt przewidziano na dwa lata i potrwa do 30.06.2021 r.

Projekt „Szkoła podstawowa startem do kariery” jest realizowany dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X Edukacja dla rozwoju regionu Działania 10.3 Doskonalenie zawodowe Poddziałania 10.3.3. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w ramach ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Wysokość dofinansowania dla Miasta Piastów z Europejskiego Funduszu Społecznego: 631 282,50 zł. Całkowita wartość projektu: 709 012,50 zł.

DOKUMENTY REKRUTACYJNE

Powr.io content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional and marketing) to agree to the Powr.io cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Powr.io privacy policy.

Szkoła Podstawowa nr 5

d. Gimnazjum nr 1

im. Zbigniewa Gęsickiego "Juno"

ul. Pułaskiego 6/8

o5-820 Piastów

tel.: 22 723 14 72
www: sp5piastow@edu.pl 

e-mail: sp5@piastow.pl

 

Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. Adama Mickiewicza

w Piastowie